Ortho-Arbo-Advies

Bedrijfsarbozorgverlening op een hoger niveau...

  • Full Screen
  • Wide Screen
  • Narrow Screen
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Bedrijfsinformatie

Interview

 

Werkfilosofie

Als Willem Heuijerjans gevraagd wordt of hij bedrijfsarts wil worden voor een bedrijf, stelt hij ‘n voorwaarde: hij wil voldoende tijd hebben voor een werknemer die op zijn spreekuur zal komen. Waarom? "Omdat ik werkelijk de mogelijkheid wil hebben om na te gaan wat iemands probleem is, hoe hij eraan komt en wat eraan te doen valt. Als je slechts tien minuten tijd hebt per werknemer, zoals menig bedrijfsarts, kan dat niet. Dan stel je het probleem vast en vervolgens stuur je iemand met lege handen de straat weer op."

Voorlichting

Heuijerjans heeft die tijd ook nodig om medewerkers voor te lichten. "Mensen weten heel weinig over de werking van hun lichaam. Daardoor maken ze vaak een absoluut onderscheid tussen ziekte en gezondheid. Ik leg ze uit dat klachten heel geleidelijk ontstaan. Bijvoorbeeld door een conditie die niet toereikend is voor bepaalde activiteiten of door verwaarlozing. Of door het niet afdoende behandelen van een kwetsuur. Met andere woorden: een klacht heeft een hele voorgeschiedenis. Neem overspannenheid. Het gaat daarbij vaak om harde werkers die zeer verantwoordelijk en taakbewust zijn, betrokken en enthousiast in hun werk. Soms raakt heel geleidelijk raakt de batterij leeg, bijvoorbeeld omdat ze in hun werk of thuis steeds zwaardere verantwoordelijkheden krijgen: kinderen, een huis, financiële verplichtingen enzovoorts. De te besteden tijd begint te knellen, de batterij wordt onvoldoende opgeladen, het water komt steeds hoger aan de lippen te staan. Voordat ze echt overspannen worden, beginnen ze geleidelijk steeds meer te disfunctioneren op hun werk, waardoor de druk alleen maar toeneemt. Het is dus zaak dat ze mij al in het beginstadium van hun klachten weten te vinden of dat hun planner aan de bel trekt, want dan kun je serieus iets doen aan preventie."

Genezing

"Verder zie je vaak dat mensen als een klacht over is, er meteen weer als vanouds tegenaan gaan. De rugklachten zijn voorbij en iemand wil meteen weer gaan voetballen, terwijl je beter kan beginnen met je conditie bij te spijkeren bijvoorbeeld door wat hardlopen. Ik geef dan wel eens het voorbeeld van een snee in een vinger. Daar kun je anderhalf jaar later nog de sporen van zien onder een microscoop. Ofwel, het is nog steeds een kwetsbare plek. Daarom geef ik mensen ook leefregels en instructies mee, zodat ze weten hoe ze met hun 'kwetsbare plek' rekening kunnen houden."

Gebruiksaanwijzing

Dat laatste is erg belangrijk: als je mensen wil leren hoe ze met hun eigen lijf om moeten gaan, moeten ze een heldere gebruiksaanwijzing hebben. Jezelf als arts laten verworden tot een stempelautomaat vind ik een aanfluiting, hoewel dat tegenwoordig geen uitzondering is. Je moet het werk serieus aanpakken: tijd, betrokkenheid en inzet zijn daarvoor onontbeerlijk.

Hulpverlening

Door ervaring op klinische gebied en contact met verschillende deskundigen in en buiten de kliniek is inmiddels een goed netwerk opgebouwd. Dat is voor de wijze van hulpverlening ook belangrijk: als mensen het niet zelf redden is het belangrijk ze adequaat te ondersteunen, c.q. te helpen. Dat kan door advies en begeleiding, dat kan door ze te verwijzen naar adequate hulpverleners. Wat niet kan is ze met een kluitje het riet in sturen wegens tijdsgebrek: stempel erop en wegwezen!

 

 

You are here: Bedrijfsinformatie